Mira Ghana, dag 6

1 augustus 2013 - Foso, Ghana

Goodmorning Assin Foso… We zien pas bij ochtendlicht hoe groot het ‘’dorpje’’ Assin Foso is. Vanuit de ramen van onze kamers zien we dat we midden in het dorp staan.  Obaa Yaa groet onze fufu makende buren meteen. Wie  weet levert dit ons nog wat op. We starten de dag met een stevig ontbijt  van het hotel Even Me en vertrekken naar Assin Praso, want het is Emancipation day! Wat Tiffany meteen opvalt is het schilderij van de gebroken ketting op  de poort van het museum. Dit doet haar denken aan Keti Koti. Via het echte slaven pad lopen wij naar de plaats waar de slaven hun laatste bad namen om er goed uit te zien en voor veel geld verkocht te worden. Vanuit Assin Manso moesten de slaven lopen naar de kust, naar de slavenforten. (Wij hebben over die afstand met de bus al 1,5 uur gedaan). Iedereen moet hier natuurlijk ook even een foto nemen van hun eigen laatste bad.

Na het interessante museum bezoek met de gids mogen wij genieten van het Emancipation day festival. ‘’Het doet me echt denken aan het oude kwakoe festival man’’, zegt Shalom bij het zien van alle mensen en verkopers en gedans op zand tussen de bomen. Op het festival zijn ook traditioneel geklede chiefs aanwezig.  Door de gezellige sfeer en lekkere muziek gaan ook Kate en Josi spontaan dansen en er vormt zich plotseling een cirkel van bekijk om hen heen. Na lekker gedanst, gekeken en ook veel gekocht te hebben (vooral Chris weer) hebben we toch trek en is het tijd om kennis te maken met onze nieuwe kokkin voor de komende dagen.

En daar zitten we dan met liedjes die Georgio weer aan thuis doen denken en soulfood te eten bij het eethuis. Jolof en kip zijn inmiddels algemeen gewild in de groep  en staat dus vol geschept op heel veel borden.

Met ons buikje rond stappen we de trotro weer in richting het lokale radio station NKwa FM. Hier worden we ontvangen door de manager die ons vol  trots rondleidt door het gebouw. Natuurlijk is onze laatste stop de studio. Hier maken we kennis met de half ghanese en half japanse presentator John West. Hij doet met ons korte interviews zodat we aan de luisteraars kunnen laten horen wat we hier doen. De manager van het radiostation vraagt aan Shaneequa op welke dag zij geboren is en vertelt dat een Sunday born girl Akosua wordt genoemd en geeft haar deze naam. We sluiten het bezoek af met leuke groepsfoto’s die natuurlijk terug te zien zijn op onze facebookpagina: Mira Ghana.