Mira Ghana, dag 7

2 augustus 2013 - Foso, Ghana

Wij kennen het grote dorp Assin Foso inmiddels, maar ook de mensen kennen ons na ons radio  bezoek. Nu is het dan echt tijd om aan de slag te gaan. Op naar ons eerste bezoek aan een school in Asin Fosu over echt hobbelige zandwegen naar de private school in Akonfundi. Als je denkt dat een private school voor rijke mensen is… nee dus! Deze school kost slechts 20 cedis per 3 maanden, dit is omgerekend 2 euro per maand. Omdat het een private school is wordt deze niet gefinancierd door de overheid. De directeur betaalt voor kinderen die het niet kunnen betalen en de uitbetaling van de docenten met het geld dat hij verdient op zijn land. Dit belooft wat.

Naast de eerste echte hobbelige wegen hebben wij ook ons eerste echte warme Afrikaanse ontvangst. Vanuit onze luxe trotro met zonnebrillen op ‘’als echte celebs’’  zien wij springende, dansende en zingende kinderen super enthousiast over onze komst. Uitgestapt worden we omringt, omarmt en besprongen door een hele school vol lieve bassischoolkinderen. We zijn nu echt in Ghana!

Met zo een welkom zijn wij super enthousiast om aan de slag te gaan met de kids. Van workshops fotografie tot health lessen, het gebeurt allemaal. En natuurlijk mag de sport niet ontbreken van intensieve danspasjes tot voetbal, de hele school is actief.  Helemaal gesloopt van alle drukke, maar toch leuke activiteiten sluiten we de schooldag af  met het kijken naar een dansvoorstelling in traditionele klederdracht van de meiden van de school.

Cameraman Chris is ook gesloopt van het filmen, maar heeft nu eindelijk de tijd om ook even te genieten en daar maakt hij goed gebruik van. Hij glipt zo een van klei gemaakt huis in van een van de dorpelingen en voelt zich helemaal thuis.

Na de gesloopte ochtend en middag verdienen we een goede lunch van onze Assin foso aunti en een lekker middag dutje. Dit hebben we zeker nodig, want WE ZIJN UITGENODIGD VOOR EEN DINER DOOR DE RIJKE KONING VAN ASSIN DISRICT!

Ons middag dutje doet ons zeer goed, we zijn er klaar voor om onze helemaal op te tutten voor het feest! Uncle Bala staat erop dat wij driekwartier voor het diner begint er zijn.  Er wordt gerend door de gangen op hoge hakken en jurkjes vliegen door de kamers, maar om 6 uur zitten we allemaal goed gekleed in de bus.

Daar komen we dan aan in een prachtig paleis. Aan een grote tafel krijgen we een diner. Daarna begon het feest, dat is georganiseerd voor dokters uit Nigeria en ook voor ons. Er is drank in overvloed. Nog voor 12 uur vragen we de koning om toestemming om het feest te verlaten, want Nathalie is jarig!