Mira Ghana, dag 8

3 augustus 2013 - Foso, Ghana

Vandaag was een vroege ochtend voor Mira Ghana. Om 10 uur werden we verwacht bij het ziekenhuis. Iedereen had zijn schoonmaak kleding aan en was klaar om hard aan het werk te gaan. Jammer genoeg kregen we bij aankomst te horen dat er al was schoongemaakt. We kregen wel een rondleiding van Brenda, die al 20 jaar werkzaam is bij het ziekenhuis van Assin Foso. Tijdens de rondleiding kregen we een beter beeld van het ziekenhuis. We zagen van dichtbij de verschillen tussen Nederland en Ghana. Men moet soms uren wachten voordat ze worden geholpen en de kamers waar ze verbleven zagen er niet al te best uit. Al schijnt dit een zeer goed ziekenhuis te zijn volgens Ghanese standaard. De omgeving daarentegen was erg mooi en rustgevend. Voor de gelovigen is een kerk aanwezig, zodat er gebeden kan worden. Tijdens de rondleiding mochten Shalom en Chris de elektrische grasmaaier uitproberen. Ze vonden het GEWELDIG en dat was zeker af te lezen van hun gezicht. Zuster Brenda heeft ons veel verteld en laten zien. Ze vertelde ook dat er sinds een paar jaar ziektekostenverzekering is geïntroduceerd voor alle inwoners van Ghana, waardoor de gezondheid in het land sterk is verbeterd. Mensen die het niet kunnen betalen krijgen een verzekering via de overheid en onverzekerde patiënten krijgen zelfs een verzekering via het ziekenhuis, zodat hun kosten toch vergoed worden door de verzekering. Wel een slim systeem. Het was ook erg interessant om te zien dat het ziekenhuis zijn eigen drinkwaterzakjes maakt, zodat ze die weer kunnen verkopen. Het geld wordt gebruikt voor betere apparatuur en medische hulp.

Na afloop heeft Mira Ghana een zak met kleding gedoneerd. We namen afscheid van Brenda die ons een mooie les mee gaf: "I have never been married or gave birth to children, but I have a lot of children here in the hospital. You don't have to give birth to be a mother!"

Na de rondleiding gingen we lunchen en vertrokken we naar Cape Coast Zwembad, want Nathalie is JARIG! We moesten Georgio jammer genoeg in het Hotel laten, omdat hij ziek was. Nadia (de dochter van Uncle Bala) ging vandaag met ons mee om de verjaardag van Nathalie te vieren. Helaas waren er vandaag veel Mira Ghana leden die zich ziek voelde. We hadden geen idee waar het vandaan kwam, maar we hadden het vermoeden dat het een combinatie van slaapgebrek, malariapillen, alcohol, kraanwater, warmte en het eten was. Ondanks alle ziekte in de groep hebben we in de avond Nathalie haar verjaardag gevierd met eten en taart! Het was een GESLAAGDE dag!